Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.8.2022, Milan Šurkala, aktualita
Rostoucí ceny lithia mohou být problém. Ale i ten může mít řešení. Spousta akumulátorů už dnes částečně nahrazuje lithium křemíkem, společnost Niu pak ve svých motorkách využije baterie sodíkové, typu Na-Ion. 
jiriji (32) | 12.8.20221:05
"...lithium se řeší hned na několika frontách. Dochází k jeho nahrazování jinými prvky, třeba už dnes jsou používány akumulátory s příměsí křemíku, jehož podíly se postupně zvyšují...­"
Možná by nebylo od věci si nejdřív o Li­-Ion akumulátorech něco nastudovat ­- je snaha křemík používat jako příměs do anody ­(standardně z grafitu­) , zatímco lithium se používá v elektrolytu­/katodě. Pokud by se podařily vyřešit problémy s užitím většího podílu křemíku v anodě a tím k podstatnému zvýšení měrné kapacity akumulátoru, došlo by sice k poklesu potřebného množství lithia na jednotku kapacity, ale věcně je tvrzení o náhradě lithia křemíkem u aktuálně používaných chemií akumulátorů zcela nesmyslné ­- každý prvek se používá v jiné části akumulátoru.
Odpovědět0  0
congi (337) | 10.8.20228:54
..Sodíkové akumulátory ale asi v autech příliš často neuvidíme. CATL při jejich uvedení i uvedl, že jsou ideální tam, kde není energetická hustota příliš důležitá...

..Nevýhodou Na­-Ion proti Li­-Ion typu LFP je o trochu nižší energetická hustota 160 Wh­/kg ­(LFP mívají okolo 165­-175 Wh­/kg...

160 vs 165­/175 je 3,1%­/9,4% zas tak mene mi to teda neprijde, zajimalo by mne jak jsou na tom ty baterie s nachylnosti na vzniceni
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 10.8.20229:24
Mně to také nepřijde moc velký rozdíl ­(ostatně o velkém rozdílu se nikde nic nepsalo­) a výhodu by to mělo v těch mrazech, kde mají LFP docela problém. Nicméně měli bychom se pohybovat kupředu a ne dozadu, takže u aut se dá čekat přechod na LMFP a pak to bude už výrazný rozdíl 160 proti cca 190­-200)
Odpovědět1  0
congi (337) | 10.8.202212:28
no ja to myslel k te prvni vete ­- ze je v autech neuvidime pritom o tolik v kapacite nezaostavaji, pro mestsky provoz by dostacovaly...u li baterii je riziko pozaru, pokud by u sodikovych baterii nehrozilo tak bych je volil spise nez horici lithiove, ac maji kapacitu o kousek lepsi a lithiovky hori nejen v autech...btw uz jsem mel par nafouklych casovanych bomb, nastesti nebouchly

https:­/­/www.science.org­/content­/article­/sodium­-batteries­-are­-one­-step­-closer­-saving­-you­-mobile­-phone­-fire
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 10.8.202213:21
Jenže právě ty LFP jsou proti požáru dost odolné, to nejsou NMC­/NCA a podobné. Není Li­-Ion jako Li­-Ion. Nevidím moc důvod u aut jít k nižším kapacitám, když se tu rýsuje LMFP, která si zachovává výhody LFP a odstraňuje hlavní nevýhodu, nízkou hustotu. Na­-Ion může být o něco levnější, ale kromě vyloženě levných EV moc nevidím důvod to cpát do aut, když tu budeme mít LMFP. Přechod z LFP na Na­-Ion je spíše přešlapování na místě sice s pár výhodami ­(cena, mrazy­), ale spíše to vidím, že se z LFP přejde na LMFP.
Odpovědět1  0
congi (337) | 10.8.202213:39
jo tak to jsem nevedel, zas tak moc se o baterky nezajimam, v tom pripade je to jasne, diky za vysvetleni
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 10.8.202220:25
Ono pochopitelně záleží na tom, co ta cena lithia udělá v budoucnu. Pokud se nůžky mezi Na­-Ion a LFP cenově více rozevřou, je možné, že se rozšíří i do většího počtu základních modelu aut. V dnešní situaci si ale spíše myslím, že se při podobné ceně bude více honit množství energie a nižší hmotnost.
Odpovědět1  0
Jardadoma (1546) | 9.8.202219:07
Nejvyšší čas, naše Lithium někomu výhodně prodat. Aby si mohl namastit kapsy.
Odpovědět0  0
thegrid (280) | 9.8.202217:26
Tohle by mi i davalo smysl v autě jako doplněk spalovaku, kdyby to nezvyšovalo příliš cenu a dojezd by stacil po meste 30km dejme tomu. Tam by se poposouvalo elektricky, nemusely by byt extra silne pripojky. A za mestem kdyz potrebujes zapnes spalovak. Ale misto toho aby se to vzalo za spravny konec tak rekneme vsechen vyvoj za 100let byl špatně.
Odpovědět0  3
Eskymak (1057) | 9.8.202219:07
Gratuluji k objevu hybridního pohonu. O kole už jste slyšel?
Odpovědět3  0
wrah666 (6205) | 9.8.202219:24
Nevím, jak thegrid, ale já je kolikrát zažil v reálu. Pumpičkáři dojeli ke slušné zahrádce, ani jediného z nich nenapadlo sejít na hajzlík a trochu se omýt, takže po rozepnutí větrovek smrděli první ligu, plus narvali ty své krámy dovnitř, takže tam okamžitě nebylo místo... Celkově šlo o nesmírně otravnou pakáž.. A pochybuji, že by se to změnilo vynáloezem elektrokola, které jim pomůže šlapat.
Odpovědět2  1
thegrid (280) | 15.8.202221:19
Slyšel, ale tady by byla výhoda cena, takže by to mohla direktivně nařídit EU, místo toho se i hybrid zakáže.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 9.8.202214:57
Uvidíme. Když už nic jiného, tak je sodík daleko dostupnější než lithium a rozhodně kvůli němu není třeba rabovat někde panenskou přírodu.
Odpovědět1  1
ANNDIR (34) | 9.8.202215:37
alespon budete vy ekoteroristi spokojení
Odpovědět0  0
Andir (749) | 9.8.202217:09
se alespon ekoteroristi můžete radovat
Odpovědět0  5
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.